Na een korte afwezigheid is Mitsubishi vastbesloten om zijn positie in Europa te versterken. De Japanse autofabrikant, die momenteel niet actief is in België, werkt aan een uitgebreide comeback met modellen gebaseerd op populaire Renault-auto’s.

Ambitieuze verkoopdoelstellingen
Frank Krol, de Europese directeur van Mitsubishi, heeft in een interview met Automotive News Europe zijn plannen uiteengezet. Het merk streeft ernaar om jaarlijks tussen de 75.000 en 80.000 voertuigen te verkopen in Europa – een stijging van 20 tot 30 procent ten opzichte van vorig jaar. Deze groei moet worden gerealiseerd door nieuwe modellen die ontwikkeld zijn in samenwerking met alliantiepartner Renault.

Korte onderbreking door corona
Eind 2020 trok Mitsubishi zich volledig terug uit Europa na enkele moeilijke jaren. De coronapandemie was de druppel die de emmer deed overlopen, omdat het bedrijf geen winstgevende toekomst meer zag in de Europese markt. Deze terugtrekking bleek echter van korte duur.

Nieuw partnerschap brengt kansen
De samenwerking met Renault binnen de alliantie zorgde ervoor dat Mitsubishi nieuwe commerciële mogelijkheden ontdekte. Het merk is inmiddels teruggekeerd in verschillende landen, waaronder Nederland waar ook het Europese hoofdkwartier is gevestigd. Het huidige aanbod bestaat uit de Outlander PHEV, de Colt (gebaseerd op de Renault Clio) en de ASX (afgeleid van de Captur).

Uitbreiding van het modelgamma
Dit jaar introduceert Mitsubishi de Grandis, die gebaseerd is op de Renault Symbioz. In de herfst volgt de volledig elektrische Eclipse Cross, die gebouwd wordt op het CMF-EV-platform van de alliantie. CEO Krol benadrukt dat deze nieuwe modellen meer authentieke Mitsubishi-designelementen zullen bevatten, zoals de nieuwe grille die geïntroduceerd werd op de nieuwste Outlander.

Strategische focus op hybride technologie
Mitsubishi heeft besloten om zich te concentreren op hybride en plug-in hybride voertuigen in plaats van volledig zelf ontwikkelde elektrische auto’s. “Daar hebben we een concurrentievoordeel,” aldus het hoofdkantoor in Japan. Voor Europa wordt vooral ingezet op modellen van partners Nissan en Renault.
Nieuwe distributieaanpak
Het bedrijf stapt over van verkoop via importeurs naar directe handel met dealers om dichter bij de klanten te komen. Deze verandering in strategie moet bijdragen aan verdere groei in Europa.
Uitdagingen en kansen
Hoewel Mitsubishi vorig jaar een groei van 44 procent realiseerde met 60.878 verkochte auto’s, daalde de verkoop dit jaar met 29 procent door het wegvallen van de Space Star en de oude Eclipse Cross. De Space Star was in 2024 nog goed voor 39 procent van het Europese volume.
Toekomstplannen
Mitsubishi overweegt een terugkeer naar markten als het Verenigd Koninkrijk en België. Ook kleinere Oost-Europese markten staan op de agenda, waar de pick-up van het merk vroeger populair was. Een nieuwe L200 voor heel Europa is echter niet haalbaar vanwege het beperkte potentiële volume.
De Europese CEO toont interesse in het introduceren van Europese versies van de compacte Japanse kei-auto’s, die in Japan 35 tot 40 procent van de verkoop uitmaken. Hoewel dit een interessante optie zou zijn voor budgetbewuste consumenten, erkent Krol dat dit “makkelijker klinkt dan het is.”
Van de 32 Europese landen waar Mitsubishi in 2019 actief was, zijn er nu nog slechts 20 over. De ambitieuze plannen van het merk suggereren echter dat dit aantal weer kan groeien naarmate de comeback vorm krijgt.