Mercedes-AMG toont met de GT XX-conceptcar een voorproefje van hun elektrische toekomst. Deze spectaculaire vierdeursberline combineert een futuristisch design met ongekende prestaties die de concurrentie ver achter zich laten.

Prestaties die Records Verbrijzelen
De AMG GT XX levert maar liefst 1.360 pk en haalt een topsnelheid van 360 km/h. Deze indrukwekkende cijfers komen voort uit drie geavanceerde axiale fluxelektromotoren die samen 1.000 kW vermogen produceren. Het unieke aan deze motoren is hun compacte formaat, lage gewicht en hoge vermogensdichtheid – ongeveer drie keer hoger dan conventionele elektromotoren.
Innovatieve Technologie

Geavanceerde Aandrijflijn
De aandrijving bestaat uit twee High Performance Electric Drive Units, verdeeld over voor- en achteras. Achteraan bevinden zich twee motoren van slechts 8 centimeter breed, terwijl vooraan een boostmotor bijspringt wanneer extra vermogen of tractie nodig is. Zowel de motoren als transmissies zijn oliegekoeld, met waterkoeling voor de omvormers.

Revolutionaire Batterijtech
De 5,2 meter lange GT XX beschikt over een volledig nieuwe batterij met meer dan 3.000 cilindrische cellen. Deze hoge, smalle cellen zijn optimaal koelbaar en behouden zelfs bij intensief gebruik de juiste temperatuur. Het laadsysteem ondersteunt ultrasnelle oplading tot 850 kW – vijf minuten volstaat voor 400 kilometer rijbereik.
Aerodynamisch Meesterwerk

Recordverdachte Luchtweerstand
Met een Cx-waarde van slechts 0,198 zet de AMG GT XX nieuwe standaarden. Dit wordt bereikt door:
- Een zeer vlakke voorruit en laag dak
- Kleine zijruiten en brede ‘schouders’
- Aerodynamische dorpelverbreders die doorlopen tot de achterste wielkasten
- Het ontbreken van een achterruit voor nog lagere luchtweerstand
Wereldprimeur: Slimme Velgen
De 21-inch velgen zijn voorzien van vijf elektronisch gestuurde beweegbare elementen. In gesloten toestand reduceren ze de luchtweerstand aanzienlijk, wat het energieverbruik vermindert en het rijbereik vergroot. Ook de remkoeling wordt intelligent gestuurd.
Design en Materialen

Carrosserie
De spectaculaire carrosserie in Sunset Beam Orange combineert aluminium, staal en koolstofvezel voor optimale stijfheid bij laag gewicht. De lage motorkap bevat sportieve luchtuitlaten en vinnen uit de autosport, terwijl de frontsplitter doorloopt rond het front met geïntegreerde air curtain-functie.
Herkenbare AMG-Elementen
Ondanks het futuristische design blijft de typische AMG-grille met tien verticale spijlen behouden, nu in een meer ovale vorm. De smalle rechthoekige koplampen zijn in de buitenste randen geplaatst, terwijl zes ronde achterlichten en een centraal MBUX-lichtpaneel met 700 leds voor herkenning zorgen.
Racegerichte Cabine
Het zwarte interieur met zilvergrijze en oranje accenten is teruggebracht tot de essentie, vergelijkbaar met een racewagen maar behoud van luxe. Zichtbare carrosseriestructuren en een onbekleed dashboard benadrukken de sportieve connectie.
De cockpit beschikt over twee schermen van 12,25 en 14 inch, volledig gericht op het rijden. Het bijna rechthoekige stuurwiel met twee spaken heeft peddels voor energierecuperatie. Achterin staan twee individuele kuipstoelen uit carbon, volledig geïntegreerd in de achterwand.

Ontwikkeling en Toekomst
Deze conceptcar ontstond door samenwerking tussen toplocaties: Mercedes-vestigingen in Sindelfingen en Untertürkheim, AMG-afdeling in Affalterbach, elektromotorenspecialist YASA en het Formule 1-hoofdkwartier in Brixworth. De auto staat op het AMG.EA (Electric Architecture) platform, speciaal ontwikkeld voor krachtige elektrische voertuigen.
De AMG GT XX geeft een veelbelovend voorproefje van wat Mercedes-AMG volgend jaar met hun eerste elektrische sportwagen of sportberline op de markt brengt. Het concept toont hoe elektrische aandrijving en traditionele AMG-prestaties perfect kunnen samensmelten.