BMW Art Cars World Tour: 50 Jaar Motorsport Heritage en Artistieke Innovatie te zien in Knokke-Heist

Van 8 tot 12 oktober presenteert de Zoute Grand Prix Car Week een zeldzame kans om tien iconische BMW Art Cars te bewonderen – waarvan meerdere met bewezen racehistorie in Le Mans en andere circuits.

Deze 10 bijzondere BMW’s kan je in oktober spotten in Knokke: van een creatie van Andy Warhol tot een hypercar uit 24 uur van Le Mans. © BMW

De BMW Art Car collectie, opgebouwd sinds 1975, toont niet alleen artistieke evolutie maar ook de technische ontwikkeling van BMW’s motorsportdivisie. Van de originele 3.0 CSL racers tot de moderne M Hybrid V8 LMDh-prototypes – deze collectie documenteert vijf decennia van automotive engineering gecombineerd met avant-garde kunst.

Racing Provenance: Van Circuit naar Museum

Verschillende Art Cars in deze collectie hebben bewezen trackrecords. De Calder 3.0 CSL (#93) completeerde de volledige 24 uur van Le Mans in 1975, terwijl de Stella CSL eveneens racete. De recente Mehretu M Hybrid V8 (#20) nam dit jaar nog deel aan Le Mans 2024 in de Hypercar-klasse, wat de continuïteit van BMW’s motorsport-engagement bewijst.

Wat valt er te bewonderen in Knokke-Heist?

Alexander Calder – 3.0 CSL “Batmobile” (1975)
Chassis: E9 3.0 CSL met aerodynamische spoiler-kit. De iconische “Batmobile” bodywork gecombineerd met Calder’s kinetische kunstprincipes. Originele raceschade en patina intact – een authentiek stukje Le Mans-geschiedenis met 24-uurs finish.

Frank Stella – 3.0 CSL (1976)
Tweede iteratie van de legendarische CSL-basis. Stella’s geometrische interpretatie reflecteert de technische precisie van BMW’s racechassie. Het lijnenspel volgt letterlijk de aerodynamische stromen rond de carrosserie.

Roy Lichtenstein – 320i Turbo Group 5 (1977)
320i met turbomotor – representatief voor BMW’s experimentele turbo-era. Lichtenstein’s Ben Day dot-techniek creëert optische bewegingseffecten die de turbocharge-dynamiek visualiseren.

Andy Warhol – M1 Procar (1979)
De M1 – BMW’s eerste en enige mid-engine supercar. Warhol’s snelle schildertechniek (28 minuten) weerspiegelt de directe, pure rijervaring van de M88/1 inline-6 motor. Een perfecte match van artistieke spontaniteit en motorsport-precisie.

Robert Rauschenberg – 635 CSi (1986)
E24 6-serie coupé – geen raceauto maar een daily driver. Uniek omdat Rauschenberg er daadwerkelijk mee reed. Zijn fotografische collage-techniek toont de 635 CSi als luxury grand tourer, niet als track weapon.

César Manrique – 730i E32 (1990)
Eerste generatie 7-serie (E32) – BMW’s flagship sedan technologie van begin jaren ’90. Manrique’s organische vormen contrasteren met de technische raffinement van features zoals Xenon koplampen en elektronische systemen.

Esther Mahlangu – 525i E34 (1991)
E34 5-serie – de definitie van de “Ultimate Driving Machine” filosofie. Mahlangu’s traditionele Ndebele-patronen op een van BMW’s best gebalanceerde sedan-chassis. Nooit meer gereden na completion – museum-condition preservation.

David Hockney – 850 CSi E31 (1995)
De 850 CSi – BMW’s V12-powered GT coupé met 380pk M70 motor. Hockney “dissecteerde” visueel de complexe technologie: 12-cylinder engineering, elektronische systemen, advanced aerodynamica. Artistieke interpretatie van Duitse over-engineering.

Jeff Koons – M3 GT2 E92 (2010)
M3 GT2 racecar – S65 V8 naturally aspirated, carbon fiber bodywork, full FIA homologation. Koons’ design benadrukt de pure performance-intentie. Track-proven in ALMS en Le Mans GT2-klasse competitie.

Julie Mehretu – M Hybrid V8 LMDh (2024)
State-of-the-art LMDh prototype: 4.0L twin-turbo V8 + elektrische motor, approximately 670pk combined. Advanced hybrid powertrain, carbon monocoque, active aerodynamics. Fresh from 2024 Le Mans Hypercar competition – representing BMW’s current motorsport pinnacle.

Engineering Meets Art Op De Zoute Grand Prix Car Week

De collectie toont BMW’s technische evolutie van naturally aspirated racers (3.0 CSL) via turbo-experimenten (320i) naar moderne hybrid powertrains (M Hybrid V8). Elke Art Car representeert niet alleen artistieke visie maar ook specific automotive engineering milestones.

De motorsport-DNA is evident: van Group 5 homologation specials tot moderne LMDh prototypes. Voor automotive enthusiasts biedt deze collectie een unieke kans om BMW’s racing heritage en technische evolutie te bestuderen via de lens van internationale kunstenaars.

Viewing Details: 8-12 oktober, Zoute Grand Prix Car Week, Knokke-Heist. Een must-see voor iedereen geïnteresseerd in de kruising van automotive engineering, motorsport history en contemporary art.

Lees meer: https://www.8300kh.be/wereldprimeur-in-onze-gemeente-10-unieke-bmw-art-cars-te-bewonderen-tijdens-zoute-grand-prix/

Leave a Reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *