Pinkpop

Pinkpop. © AFP

Pinkpop Festival – Het Verhaal van Nederland’s Meest Iconische Popfestival

Inleiding: Een Half Eeuw Rock & Roll in Limburg

In het pittoreske Zuid-Limburgse landschap, waar de heuvels zachtjes golven en de Duitse grens slechts een steenworp verwijderd is, ligt Landgraaf. Deze kleine gemeente is al meer dan vijf decennia het epicentrum van Nederlands muziekleven. Hier, op het terrein van Megaland, vindt elk jaar het Pinkpop Festival plaats – het oudste en meest gerenommeerde open-air popfestival van Nederland, en volgens velen zelfs van de wereld.

Wat in 1970 begon als een bescheiden eendaags evenement op tweede pinksterdag, is uitgegroeid tot een driedaags muziekspektakel dat jaarlijks tienduizenden muziekliefhebbers van over de hele wereld naar het zuiden van Nederland trekt. Met meer dan 50 edities op de teller en ruim 3 miljoen bezoekers in zijn geschiedenis, is Pinkpop niet alleen een festival – het is een cultureel fenomeen geworden dat generaties heeft gevormd.

De Geboorte van een Legende (1970)

Het verhaal van Pinkpop begint in 1970, toen een groep jonge idealisten besloot om iets bijzonders te creëren in het Nederlandse muziekleven. Jan Smeets (Einighausen, 26 januari 1945) is voormalig directeur en een van de oprichters van het popfestival Pinkpop en vormde samen met Hans van Beers van jongerencentrum Donkiesjot in Sittard, journalist Wim Wennekes en jongerenwerker Frits van Reysen de organisatie achter het allereerste Pinkpop.

In 1970 organiseerde de destijds 25-jarige Jan Smeets samen met enkele partners de eerste editie van het inmiddels bekendste en langstlopende open-air popfestival van Nederland. Het festival vond toen plaats in Geleen, nog als een bescheiden eendaags evenement op tweede pinksterdag. Smeets werkte in zijn jonge jaren als ‘amusementsmanager’ bij jongerencentrum De Berchmans (1966-1972) in de Bredestraat in Maastricht, wat hem de nodige ervaring gaf in het organiseren van muziekevenementen.

De Naam: Tussen Pinksteren en Pop

De naam Pinkpop is half Nederlands en half Engels en heeft twee interpretaties. Het roze deel van het woord is een afkorting van de Nederlandse naam voor Pinksteren, en pop is een deel van het woord popmuziek. In de loop der tijd is er ook een tweede interpretatie ontstaan: een combinatie van het Engelse woord pink met het Nederlandse pop. Deze dubbele betekenis vormde al snel de basis voor het kenmerkende logo van het festival, dat poppen in roze kleding afbeeldt.

Jan Smeets: ‘Mister Pinkpop’

Geen verhaal over Pinkpop is compleet zonder uitgebreid stil te staan bij de man die vijf decennia lang het gezicht en de drijvende kracht was achter het festival: Jan Smeets. Geboren in 1945 in Einighausen, groeide Smeets op in een tijd waarin de popmuziek nog in de kinderschoenen stond. Zijn passie voor muziek en organisatie bracht hem al op jonge leeftijd in contact met het culturele leven in Limburg.

Smeets’ neus voor muzikale trends helpt hem daarbij. Zowel buitenlandse bands als Nederlandse talenten breken door op het podium dat nog altijd is gestut op de tribunes van het sportpark. Deze visie maakte hem tot een van de meest gerespecteerde festivaldirecteuren ter wereld. Hij wist keer op keer acts te contracteren die later uitgroeiden tot wereldsterren, vaak voordat ze hun grote doorbraak hadden.

Tot 2020 werd er geen jaar overgeslagen en zo vierde het festival, met nog altijd Jan Smeets aan het roer, in 2019 haar 50e editie. Deze ononderbroken reeks van edities is uniek in de festivalwereld en toont de toewijding en professionaliteit waarmee Smeets en zijn team het festival hebben opgezet.

In 2020 kwam er echter een einde aan dit indrukwekkende cv. Jan Smeets stopt als directeur van het Limburgse popfestival Pinkpop. Na 50 jaar aan het roer besloot de toen 75-jarige festivaldirecteur om het stokje over te dragen. Dit jaar kon het festival voor het eerst in zijn geschiedenis vanwege de coronacrisis niet doorgaan. “Corona heeft ook mijzelf parten gespeeld”, schrijft de 75-jarige Smeets, die al jaren kampt met gezondheidsproblemen.

De Beginjaren: Pionieren in het Onbekende

De eerste jaren van Pinkpop waren een tijd van experimenteren en pionieren. De plaatselijke bevolking reageert geschokt maar nieuwsgierig. Net als het jaar daarvoor bestaat een deel van het publiek uit burgers. Het festival moest zijn plaats nog vinden in de Nederlandse cultuur, en de lokale gemeenschap moest wennen aan de jaarlijkse invasie van langharigetipische jaren ’70 popliefhebbers.

Een anekdote uit de beginjaren illustreert de soms chaotische omstandigheden waarin het festival opereerde. De pachter van het horecabedrijf bij het sportpark heeft het alleenrecht op de verkoop van eten en drinken tijdens het festival. Hij belooft de winst te delen met de organisatie. Maar na afloop zwaait hij Wennekens en Van Beers door het geopende raampje van zijn Mercedes vrolijk gedag met de tekst: “Zo jongelui, deze Mercedes ga ik maar eens inruilen. Tot volgend jaar!”

Deze verhalen tonen aan dat Pinkpop niet alleen moest vechten voor artistieke erkenning, maar ook voor commerciële overleving. Gelukkig is Golden Earring bereid hun apparatuur beschikbaar te stellen gedurende het hele festival, wat cruciaal was voor de vroege edities.

Hoogtepunten en Memorabele Momenten

Doorheen de decennia heeft Pinkpop talloze memorabele momenten gekend. Pijnlijk is het moment dat Mick Jagger weigert het podium te betreden in 1979, maar dit soort tegenslagen deden niets af aan de groeiende reputatie van het festival. De enige smet op de dag is dat Mick Jagger al in de coulisse klaarstond om een nummer mee te zingen met Peter Tosh. Jagger bedacht zich op het allerlaatste moment tot groot ontzet van Jan Smeets.

Gelukkig waren er veel meer successen dan teleurstellingen. Amerikaans maar toch een beetje Nederlands: hardrockband Van Halen staat op Pinkpop. De broers Eddie en Alex van Halen maken hun enige opwachting op een Nederlands festival ooit in 1980. Dit soort exclusieve optredens maakten Pinkpop tot een must-see evenement voor serieuze muziekliefhebbers.

in 2009 vierde het festival haar 40ste editie, deze mijlpaal werd in de pers breed uitgemeten met diverse specials en interviews met oprichter en festivaldirecteur Jan Smeets. De komst dat jaar van Bruce Springsteen & The E-Street Band (die voor het eerst op een Europees festival speelde) was voor de organisatie en bezoekers een welkom cadeau.

Een andere memorabele episode betrof The Rolling Stones. in 2014 hield de mogelijke komst van The Rolling Stones naar Pinkpop de gemoederen lange tijd bezig. Er werd zelfs door het Algemeen Dagblad op twee pagina’s een afbeelding/advertentie geplaatst met de tekst “Ze komen! (als Mick het wil)”. Deze episode toont aan hoe groot de impact van Pinkpop inmiddels was geworden op de Nederlandse muzieksecne.

Artiesten: Een Hall of Fame van Muziekgeschiedenis

Tijdens 50 ononderbroken edities bestegen 897 unieke artiesten en groepen de Pinkpop-podia. Later werd dit aantal verder bijgesteld: totaal aantal artiesten: 1442 (incl. artiesten en groepen die vaker speelde op Pinkpop), totaal aantal unieke artiesten en groepen: 1035. 158 bands/acts hebben 2 keer op Pinkpop gestaan, wat toont dat het festival niet alleen een platform was voor nieuwe talenten, maar ook een thuisbasis voor gevestigde acts.

Door de jaren heen heeft Pinkpop een indrukwekkende lijst van artiesten gepresenteerd, van opkomende talenten tot wereldsterren. Het festival heeft een reputatie opgebouwd als talentenscout, waarbij bands die op Pinkpop speelden vaak later internationale doorbraken beleefden.

Diversiteit en Inclusie

Ondanks de successen klinkt er in de jaren zeventig ook al de eerste kritiek op het programma van Pinkpop. Zo staat er pas in 1978 voor het eerst een vrouwelijke act op de hoofdlijst. Deze kritiek leidde er in de loop der tijd toe dat Pinkpop steeds meer aandacht besteedde aan diversiteit in zijn programmering, zowel qua geslacht als qua muziekstijlen en culturele achtergronden.

Groei en Ontwikkeling

Het festival groeide gestaag van een eendaags evenement naar een meerdaags spektakel. Two years later this was further expanded to three days. Deze uitbreiding was noodzakelijk om te voldoen aan de groeiende vraag en om meer artiesten de kans te geven op te treden.

In 2008, Pinkpop was not held on Pentecost weekend for the first time. Pentecost occurred too early that year for the convenience of fans and performers alike. Deze flexibiliteit in planning toont aan dat de organisatie altijd bereid was om aan te passen aan veranderende omstandigheden.

Bezoekersaantallen en Impact

De cijfers spreken boekdelen over de impact van Pinkpop. in 1984 passeerde de 500.000-ste bezoeker de kassa, 20 jaar later in 2004 de 1.5 miljoenste en in 2023 passeerde de 3 miljoenste bezoeker de poorten van Megaland. De geschiedenis van dit festival bestaat al een halve eeuw, in die tijd werd het door meer dan 3 miljoen mensen bezocht.

het Pinkpop festival is uitverkocht als er minstens op één van de festivaldagen meer dan 60.000 bezoekers zijn. Deze grote aantallen maken Pinkpop tot een van de grootste festivals van Nederland en Europa.

Media en Publiciteit

Door de jaren heen heeft Pinkpop altijd veel aandacht besteed aan media en publiciteit. in 1970 en 1971 was de festivalkrant van “De Limburger” van 1972 tot en met 1988 van muziekkrant OOR en van 1989 tot 2003 van NIEUWE REVU. In 2004 werd de festivalkrant door METRO en andere partners verzorgd.

Al jaren doet ook 3VOOR12 uitgebreid verslag van Pinkpop op een speciale Pinkpop-sectie van hun website. De officiële website van Pinkpop wordt dagelijks door steeds meer fans bekeken en telt intussen meer dan 2.3 miljoen bezoeken per jaar. Ook is Pinkpop aanwezig op diverse sociale platformen zoals Facebook, Instagram, Twitter en YouTube.

Spin-offs en Uitbreidingen

2007 saw a spin-off, later in the year, on 11 August, called Pinkpop Classic, for an older rock audience, with bands that had previously performed at the festival in past decades. This spin-off was held again in following years, with the exception of 2011, when the organisation was not able to book enough artists. Deze uitbreiding toont aan dat Pinkpop niet alleen vooruitkeek naar nieuwe muziek, maar ook zijn rijke geschiedenis wilde eren.

Het Moderne Pinkpop (2020-2025)

Na het vertrek van Jan Smeets in 2020 heeft een nieuw team de leiding overgenomen. De headliners van Pinkpop 2025 zijn Justin Timberlake, Olivia Rodrigo en Muse. Andere grote namen zijn Tate McRae, The Last Dinner Party, Weezer, Korn, Faithless en Biffy Clyro. Deze line-up toont aan dat het festival zijn vermogen om topacts te contracteren heeft behouden, zelfs onder nieuwe leiding.

Het hoofdprogramma duurt elke dag tot 0:00 uur, waarna je op Camping A en B terecht kunt voor een bescheiden afterparty tot in de kleine uurtjes. Verwacht daar vooral meezingers, festivalanthems en de grootste hits van artiesten op de line-up van dit jaar. Het festival heeft zich aangepast aan moderne festivaltrends zonder zijn authentieke karakter te verliezen.

Locatie: Van Geleen naar Landgraaf

Hoewel Pinkpop begon in Geleen, vond het festival uiteindelijk zijn permanente thuis in Landgraaf, op het terrein van Megaland. Deze locatie, dicht bij de Duitse grens, biedt de perfecte setting voor een internationaal festival. De heuvelige Limburgse landschap vormt een prachtig decor voor de muzikale festiviteiten.

Culturele Impact en Erfgoed

Pinkpop is meer dan een festival geworden – het is een cultureel instituut. Generaties Nederlanders zijn opgegroeid met Pinkpop als vaste waarde in de zomer. Het festival heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de Nederlandse muziekindustrie en heeft talloze buitenlandse acts voor het eerst in contact gebracht met het Nederlandse publiek.

Mediamuseum Beeld en Geluid maakte een korte film over Pinkpop ‘Van Ontstaan Tot Nu’, wat de culturele betekenis van het festival onderstreept.

Toegankelijkheid en Inclusiviteit

Op Pinkpop 2025 geldt er geen minimum leeftijd. Wel adviseert de organisatie jongeren onder de 16 jaar om het evenement samen met een volwassene te bezoeken. Deze toegankelijke houding heeft bijgedragen aan de populariteit van het festival bij alle leeftijdsgroepen.

Internationale Erkenning

Het festival is via o.a. Studio Brussel ook in België te volgen, wat toont dat Pinkpop ook buiten Nederland een grote schare fans heeft. De internationale erkenning van het festival als een van de belangrijkste Europese popfestivals is door de jaren heen alleen maar gegroeid.

De Toekomst

Met het vertrek van Jan Smeets is er een nieuwe fase aangebroken voor Pinkpop. In 2024 is als eerbetoon het Jan Smeets Fonds naar hem vernoemd, waarmee zijn bijdrage aan de Nederlandse muziektcultuur wordt geëerd. Het nieuwe team zal moeten bewijzen dat het de rijke traditie van het festival kan voortzetten terwijl het zich aanpast aan de veranderende muzieklandschap van de 21e eeuw.

Conclusie: Een Blijvende Legende

Na meer dan vijf decennia is Pinkpop uitgegroeid tot veel meer dan een muziekfestival. Het is een cultureel fenomeen geworden dat generaties heeft gevormd, talloze artiesten een platform heeft geboden, en Nederland op de internationale festivalkaart heeft gezet. Van de bescheiden beginnen in 1970 tot de grootschalige productie van vandaag, Pinkpop blijft trouw aan zijn oorspronkelijke missie: het brengen van geweldige muziek naar het Nederlandse publiek.

Met zijn rijke geschiedenis, indrukwekkende line-ups en blijvende populariteit staat Pinkpop nog altijd als een monument in het Nederlandse muziekleven. Het festival heeft bewezen dat het zich kan aanpassen aan veranderende tijden zonder zijn authentieke karakter te verliezen. Terwijl nieuwe generaties het festival ontdekken en nieuwe artiesten de podia betreden, blijft Pinkpop een levende legende die de kracht van muziek om mensen samen te brengen belichaamt.

Of je nu een veteraan bent die alle 50+ edities heeft meegemaakt, of een nieuwkomer die voor het eerst de magische sfeer van Pinkpop wil ervaren, één ding is zeker: dit festival zal nog vele jaren de harten van muziekliefhebbers blijven veroveren, net zoals het dat al meer dan een halve eeuw doet in het prachtige Zuid-Limburgse landschap.

Lees meer: https://www.webhub.be/feesten-events/