Renault Clio behoudt koppositie op Europese automarkt

Franse stadswagen wint nipt van Dacia Sandero in mei 2025

Voor de tweede achtereenvolgende maand heeft de Renault Clio de Europese autoverkoop gedomineerd. De compacte Franse auto wist in mei 2025 haar positie als meest verkochte model te behouden, waarbij ze ternauwernood de Dacia Sandero voor bleef.

CEO Luca de Meo, die binnenkort zal vertrekken bij Renault Group, kan met voldoening terugkijken op deze prestaties. Het Franse moederbedrijf en zijn Roemeense dochteronderneming Dacia presteren uitstekend op de Europese markt en laten concurrenten zoals Stellantis achter zich.

Sterke groeicijfers voor Renault Group

De Clio bevestigde haar dominantie met 21.426 verkochte exemplaren in mei, wat een groei van 13 procent betekent. Hiermee versloeg ze de Dacia Sandero met slechts 470 auto’s verschil. Ook de budgetvriendelijke Sandero, die in 2024 nog de absolute marktleider was en dit jaar de eerste drie maanden aan kop ging, liet een positieve ontwikkeling zien met een stijging van 5,8 procent.

In de top 10 maakt Renault Group de dominantie compleet met de Dacia Duster op de negende positie. Met 14.998 verkochte exemplaren groeide dit model met 8,1 procent.

Produktion T-Roc

Marktaandeel van ruim een derde

Volgens cijfers van onderzoeksbureau Dataforce nam Renault Group met 57.380 auto’s maar liefst 33,5 procent van de verkoop in de Europese top 10 voor zijn rekening. Deze berekening omvat de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk en de EFTA-landen (IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland).

Volkswagen Group volgt als tweede met 30 procent van dezelfde top 10. Hun modellen T-Roc, Golf en Tiguan waren samen verantwoordelijk voor 51.349 verkopen.

Complete Europese top 20 van mei 2025

De volledige rangschikking van bestverkochte auto’s in Europa zag er als volgt uit:

  1. Renault Clio – 21.426 exemplaren
  2. Dacia Sandero – 20.956 exemplaren
  3. Volkswagen T-Roc – 18.732 exemplaren
  4. Peugeot 208 – 16.578 exemplaren
  5. Volkswagen Golf – 16.360 exemplaren
  6. Volkswagen Tiguan – 16.257 exemplaren
  7. Toyota Yaris Cross – 15.715 exemplaren
  8. Peugeot 2008 – 15.478 exemplaren
  9. Dacia Duster – 14.998 exemplaren
  10. Toyota Yaris – 14.817 exemplaren
  11. Citroën C3 – 14.104 exemplaren
  12. Opel Corsa – 13.588 exemplaren
  13. Skoda Octavia – 13.314 exemplaren
  14. Ford Puma – 13.282 exemplaren
  15. Renault Captur – 11.685 exemplaren
  16. MG ZS – 11.580 exemplaren
  17. Kia Sportage – 11.504 exemplaren
  18. Hyundai Tucson – 11.499 exemplaren
  19. BMW X1 – 11.166 exemplaren
  20. Audi A3 – 11.009 exemplaren

Opvallende ontwikkelingen

Slechts twee modellen van Duitse premiummerken behaalden een plek in de top 20: de BMW X1 en Audi A3. Opmerkelijk is de aanwezigheid van MG met de ZS, wat de eerste Chinese vertegenwoordiging in deze ranglijst markeert.

De Tesla Model Y klom op naar de 23ste positie, wat voor het merk nog altijd teleurstellend is. In 2023 stond dit elektrische model nog op de eerste plaats in Europa, terwijl het vorig jaar de vierde positie innam.

Het eerste Fiat-model, de Panda, verschijnt pas op plaats 26 en is voornamelijk nog populair in Italië. BYD scoorde met de Seal U op positie 42 voor het eerst een plaats in de top 50, wat de groeiende aanwezigheid van Chinese merken illustreert.

Leave a Reply

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *